Laman

E S A ___ M R

Rabu, 06 Mei 2015

Sfera Kuasa : Letak Kuasa Air

Episode yang lalu :
"Lilitan tali putri!!"seruku, lalu tanaman tali putri keluar dari tanganku dan melilit Boboibot, Adu Du dan Mega Probe. Ah! Sial! Boboibot berhasil keluar!


"Aku akan kembali Boboiboy!"ujar Adu Du, dia kemudian pergi bersama Mega Probe dan Boboibot.
"Ish...mereke memang nak kene!"kata Fang ber-amarah!
"Sudahlah tu..."kata Boboiboy. Aku melihat jam kuasa milikku, uuuh keren! 
"Aku balik dulu ye, adikku nanti nangis lagi,"kata Yaya. Dia akhirnya sudah pergi dari rumah Boboiboy. Aku juga berpamitan untuk pulang. Di rumah, aku tinggal bersama dan Mak, Abah dan adik perempuan yang comel.
"Assalamu'alaikum.."kataku. Adikku yang bernama Alya segera membukakan pintu, umurnya baru sekitar 3 tahun.
"Akak! Jom masuk!"seru Alya yang terlihat girang dengan suara bayi-nya. Aku masuk rumah dan menutup pintu rumahku. Seperti biasa, aku selalu mengurung diri di kamar. Ketika aku mau tidur, sebuah cahaya keluar dari jam, seperti alat komunikasi pada jam kuasa. Disana, terdapat Yaya.
"Eh, Yaya?"tanyaku.
"Ha'a, kau besok datang kat sekolah pukul berape?"tanya Yaya ramah. Aku mengingat-ingat.
"Besok aku datang pukul 07.00, lah..."jawabku santai. Yaya berubah mimik wajah!
"Ha?! Kau tak tau? Besok kan kau ade kerje piket kelas!"kata Yaya.
"Eh, iye keh? Sorry.."kataku sambil ber-peace. Yaya lalu mematikan alat komunikasi di jam kuasa. Aku bingung, kapan ya Boboiboy bisa mendapatkan kuasa Air?

Besoknya....
Image result for gambar boboiboy sekolah

(KRING!!!)
Kami di sekolah, aku duduk di bangku sebelah Gopal.
"Bangun..... Selamat Pagi Cikgu... Kebenaran!"seru Yaya.
"Selamat Pagi Cikgu...Kebenaran!"seru semua murid-murid.
"Selamat pagi murid-murid!"jawab Papa Zola. Papa Zola memulai pelajaran matematika. Yah... ulangan mendadak lagi! Yaya dan Ying pasti berusaha untuk mendapatkan nilai tertinggi. Ketika pembagian nilai, yang mendapat nilai tertinggi adalah.... GOPAL!! (benar!).
"Hah?! Gopal anak Pak Kumar?!"tanyaku tidak percaya.
"Iyelah..."kata Gopal. Yaya dan Ying melotot ke Gopal.
"Gopal... JAGE KAU!!"teriak Ying dan Yaya.
"Waaaa tolong!!"seru Gopal. Ah, akhirnya waktu istirahat. Aku biasanya pergi ke kamar mandi, tapi, ketika di kamar mandi, aku bertemu robot berbentuk tudung saji. Yaps! Dialah Probe.
"Hoy Probe! Ape kau buat kat sini?"tanyaku.
"Aku nak berikan maklumat kepade Boboiboy!"jawab Probe.
"Maklumat ape?"tanyaku.
"Nanti, pukul 13.00, korang berkumpul di rumah Boboiboy,"jawab Probe lalu membereskan mengepelnya, eh, dia berbuat baik juga ^_^

Ketika pulang sekolah, aku segera berganti baju, kemudian menuju ke rumah Tok Aba. Ada Ying, Yaya dan Gopal. Fang? Telat....
"Oi Fang!"seru Boboiboy kepada Fang. Fang berlari menuju ke Boboiboy.
"Sorry aku telat, kucing sewel tu... betul-betul buatku tak suke,"kata Fang.
"Terserah kau lah.."kata Ying. Boboiboy, Aku, Yaya, Ying, Gopal dan Fang menuju ke rumah Tok Aba. Disana, ada Probe yang menyamar menjadi orang lain.
"Probe!"seru Yaya.
"Eh, ade ape?"tanya Probe kaget.
"Ape pasal kau suruh aku kat sini?"tanya Boboiboy.
"Bukan kau sudah bersekumpul kepade Adu Du, ka?"tanya Ying.
"Boboibot dan curi hati Ichik Bos,"jawab Probe sedih. Probe lalu menerangkan sesuatu.
"Kuase air, ade di dalam pulau misteri. Pulau tu ade 2 tingkat, tingkat pertame, kacang je. Tingkat kedue, kau kene hadapai Bora Ra.
"Bora Ra?"tanya Boboiboy, aku, Fang,  Yaya, Ying dan Gopal.
"Iye, die yang ade kuasa air di kristal berlias di suatu tempat di istana die,"lanjut Probe.
"Habis tu, bajemane kite orang kat sane?"tanyaku.
"Kita gunekan kuase, nak?"tanya Ying.
"Boleh tu,"kata Yaya.
"Eitt... tapi, kalau kau nak kesane, kau harus bawa Ochobot,"kata Probe.
"Ochobot?"tanya Boboiboy sambil membayangkan kebersamaan Boboiboy dengan Ochobot.

Image result for boboiboy dan ochobot

"Oke, aku mau.."jawab Boboiboy.
"Betul, ke Boboiboy?"tanya Gopal. Boboiboy mengangguk.
"Korang di pulau misteri tingkat kedue, akn bertemu dengan 6 cabahan dari Bora Ra,"ucap Probe

Apa ya? Kelima Cabahan/tantangan itu? Baca lagi di seri selanjutnya yaaaaa

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Komentar yang baik
Jangan berkata kasar